biblioteket

Recension: Just one year

Recensioner just one year Permalink0
 
 
Författare: Gayle Forman
 
Utgivningsår: 2013
 
Serie: Just one day #2
 
Handling: 
Willem and Lulu shared one magical day in Paris. And then she was gone. Yet still, Willem feels they are fated to be together. And so he sets off around the world, hoping to find her.
   But as the months go by and Lulu remains elusive, Willem starts to question if the hand of fate is as strong as he'd thought...
 
Mitt omdöme:
Det var intressant att få läsa ett annat perspektiv på en berättelse jag tycker väldigt mycket om. Och jag gillade att få komma in i huvudet på Willem, även om jag nog föredrog Allyson i den första boken. Över lag kunde jag inte låta bli att jämföra med Just one day, och den här boken är lite tråkigare än sin föregångare. Missförstå mig rätt; jag tyckte ändå mycket om den. Jag kände bara att vissa bitar var utfyllnad på något sätt. Åtminstone i mitten av boken. Och jag tyckte att det var lite märkligt, och lite småtrist, att läsa något som man redan vet hur det kommer sluta.
 
En fin bok trots allt, och liksom med första boken tyckte jag väldigt mycket om att se utvecklingen hos huvudkaraktären. Att det handlar mer om Willem än om kärlekshistorian egentligen. Vad han vill, hans relation till sin mamma, att han kan landa någostans och inte bara flyta runt i världen. Och jag älskade att Shakespear återigen fick vara en stor del av berättelsen.
 
Språket är väldigt vackert, och jag vill verkligen läsa mer av Gayle Forman. Blev nästan sugen på att läsa om Just one day, för att få ta till mig berättelsen från Allysons perspektiv igen. Så det säger väl en del om hur mycket jag ändå tycker om Willems och Allysons historia? 
 
 
Till top