biblioteket

Recension: Fantastic beasts & where to find them, Quidditch through the ages

Recensioner fantastic beasts & where to find them, quidditch though the ages Permalink0
 
Författare: Newt Scamander (JK Rowling)

Utgivningsår: 2001
 
Handling: 
A copy of Fantastic Beasts and Where to Find Them resides on almost every wizarding household in the country. Now, for a limited period only, Muggles too have the chance to discover where the Quintaped lives, what the Puffskein eats, and why it is best not to leave milk out for a Knarl.
 
Mitt omdöme:
Väldigt söt liten bok, där vi får lära oss mer om de olika varelserna i trollkarlsvärlden. Boken är uppbygd som ett register, där en kort text beskriver dessa varelser. Vad de äter, hur de ser ut, hur pass farliga de är. Jag gillade särskilt det av någon anledning. Det fanns en skala som angav varelsens grad av farlighet. Språket är rappt och ganska roligt på sina ställen, samtidigt som det är utformat som en faktabok. Harry Potter-karaktärernas anteckningar var nog det bästa av allt. Ibland blev texten lite småtråkig, eftersom varje informationsbit är utformat på ungefär samma sätt för varje varelse. Men allt som allt ett kul tillskott i min Harry Potter-samling
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Författare: Kennilworthy Whisp (JK Rowling)

Utgivningsår: 2000
 
Handling: 
Did you know that: there are 700 ways of committing a foul in Quidditch? The game first began to evolve on Queerditch Marsh - What Bumphing is? That Puddlemere United is oldest team in the Britain and Ireland league (founded 1163). All this information and much more could be yours once you have read this book: this is all you could ever need to know about the history, the rules - and the breaking of the rules - of the noble wizarding sport of Quidditch.
 
Mitt omdöme:
Det här var faktiskt sjukt intressant läsning. Det kändes faktiskt som en riktigt bok eller vad man ska säga. Jag gillade att få en inblick i Quidditch historia, och trots att jag vet att det inte är på riktigt så kan jag inte låta bli att nästan tro på det som står. Liksom Fantastic beasts var språket roligt och rappt, men den här boken var lite mer underhållande. Jag antar att det beror på att man faktiskt får läsa om händelser och historier, och inte bara uppspaltade egenskaper.
 
Till top