biblioteket

Recension: The final empire

Recensioner the final empire Permalink0
 
Författare: Brandon Sanderson

Utgivningsår: 2006
 
Serie: Mistborn #1
 
Handling: 
For a thousand years the ash fell. For a thousand years, the Skaa slaved in misery and lived in fear. For a thousand years, the Lord Ruler reigned with absolute power and ultimate terror, divinely invincible. Every attempted revolt has failed miserably.
   Yet somehow hope survives. A new kind of uprising is being planned, one that depends on the cunning of a brilliant criminal mastermind and the courage of an unlikely heroine, a Skaa street urchin, who must learn to master Allomancy, the power of a mistborn.
 
Mitt omdöme:
The Final Empire var den första boken på länge som verkligen fick mig att bli exalterad över att läsa igen. Den greppade verkligen tag i mig, och jag fastnade så oerhört mycket för hela den här världen, och människorna i den.
 
Det allra, allra bästa med boken är Allomancy. Jag fullkomligt älskade att läsa om den här "magin", eller vad man ska kalla det. Hela sättet det var uppbyggt på kändes logiskt, och det var sjukt intressant att läsa om. Älskade när Vin tränade med Kelsier, och när hon använde sina krafter på egen hand. En oerhört spännande och välskriven del av berättelsen.
 
Hela den politiska delen var också någonting jag gillade väldigt mycket. Alla planer och förberedelser, och sedan när saker och ting sätts i rörelse, var fantastiskt spännande. Det gick långsamt fram, vilket kändes trovärdigt. Då och då gick det dock lite väl långsamt, mot bokens mitt, men över lag var det inget större problem.
 
Till en början var Kelsier min absoluta favorit. Han var väldigt rolig, men han hade ändå väldigt mycket allvarliga delar i berättelsen också. Men allt eftersom boken fortskred växte Vin i mina ögon, och jag tyckte jättemycket om att få följa hennes utveckling. Från en paranoid och rädd tjuv, till personen hon kommer att bli är oerhört skickligt utfört.
 
Allt som allt var The Final Empire väldigt spännande, med en otroligt väl uppbyggd värld. Trots några lite småsega delar, tror jag den här boken och dess karaktärer kommer att stanna med mig väldigt länge. Jag ser fram emot att läsa resten av serien.
 
Till top