biblioteket

Recension: Throne of glass

Recensioner throne of glass Permalink1
 
 
Författare: Sarah J. Maas

Utgivningsår: 2012
 
Serie: Throne of glass #1
 
Handling: 
When magic has gone from the world, and a vicious king rules from his throne of glass, an assassin comes to the castle. She does not come to kill, but to win her freedom. If she can defeat twenty-three killers, thieves, and warriors in a competition to find the greatest assassin in the land, she will become the King's Champion and be released from prison.
   Her name is Celaena Sardothien.
   The Crown Prince will provoke her. The Captain of the Guard will protect her.
   And a princess from a foreign land will become the one thing Celaena never thought she'd have again: a friend.
   But something evil dwells in the castle – and it's there to kill. When her competitors start dying, horribly, one by one, Celaena's fight for freedom becomes a fight for survival – and a desperate quest to root out the source of the evil before it destroyes her world.
 
Mitt omdöme:
Det här är en sådan bok som får en att tacka bok-guden att det är en del i en serie. För bara en bok med Celaena Sardothien räcker helt enkelt inte. Throne of Glass är en otroligt rolig bok att läsa. Och med rolig menar jag inte humoristisk, även om den är det också på sina håll. Utan det var bara så underhållande att läsa den här boken. Och jag fullkomligt älskade Celaena. Hon är så passionerad över saker och ting. Hon älskar böcker och kläder och musik, och verkar liksom så glad på något vis. Man glömmer nästan emellanåt att hon faktiskt mördar folk som yrke. Tills man inte glömmer längre, och får se de mörkare sidorna av henne. Det var skickligt utfört tycker jag, hur trots sitt förflutna, och sorgen och stunder av lidande som har kommit som följd, kan Celaena ändå älska och hon kan skratta. Och vise versa. För den där sorgen är ju ändå underliggande stunderna av glädje.
 
Över lag gillade jag resten av karaktärerna också. Om inte som personer, så åtminstone hur de var skapade. Men min favorit, efter Celaena då, var helt klart Chaol. Jag hoppas definitivt att han får en ännu större roll i kommande böcker. Jag gillade kemin mellan honom och Celaena och det var kul att läsa om deras interaktion. Detsamma gäller egentligen för Nehemia, som jag också tyckte mycket om.
 
När det gäller kommande böcker i serien så ser jag verkligen fram emot att få lära mig mer om den här världen och om Celaena själv. Det hade varit spännande att få en större inblick i hennes liv innan hon kom till fängelset och sedan slottet. Hur som helst tvivlar jag starkt på att jag kommer bli besviken på resten av serien. Jag har dessutom hört att andra boken ska vara ännu bättre än första, så det ser jag helt klart fram emot!
 
#1 - - Petra:

Jag vet inte om du vet det, men för mer av Celaenas liv innan Throne of Glass finns ju The Assassin's Blade som innehåller 5 noveller av det som hände innan. :) Länk: http://www.goodreads.com/book/show/18243700-the-assassin-s-blade

Svar: Åh, vad bra! Tack för tipset :)
None None

Till top