Recension: Vaclav & Lena

Recensioner vaclav and lena Permalink0

Författare: Haley Tanner

Utgivningsår: 2011

Vaclav and Lena, both the children of Russian émigrés, are at the same time from radically different worlds. While Vaclav's burgeoning love of performing magic is indulged by hard-working parents pursuing the American dream, troubled orphan Lena is caught in a domestic situation no child should suffer through. Taken in as one of her own by Vaclav's big-hearted mother, Lena might finally be able to blossom; in the naive young magician's eyes, she is destined to be his "faithful assistant"...but after a horrific discovery, the two are ripped apart without even a goodbye. Years later, they meet again. But will their past once more conspire to keep them apart?

Först av allt måste jag bara nämna en lite rolig sak jag upptäckte när jag började läsa den här boken. Jag köpte Vaclav & Lena på Myrornas, så den har alltså haft en tidigare ägare. I början av boken finns en dedikation! Blev jätteglad när jag såg det, älskar sådant. Blev extra glad över vad det stod; "From Rebecca. Summer 2011". Min syster heter Rebecca, kul sammanträffande.

Själva boken sedan tyckte jag om, men jag har en känsla av att jag kommer glömma bort den så småningom. Den var väldigt söt och fin, trots att flera tyngre ämnen berörs. Språket var lättläst och ganska vackert på sina ställen. Gillar att vissa delar är skrivna med en rysk dialekt på sätt och vis. Bara ganska vagt, några ord här och där. Faktumet att man får följa karaktärerna både som barn och som tonåringar var också någonting jag tyckte om. Brukar gilla sådana historier.

Karaktärerna tyckte jag om, men jag tyckte inte riktigt att man fick komma tillräckligt djupt in på varken Vaclav eller Lena. Den person som jag tyckte man lärde känna bäst, och som jag dessutom gillade allra mest, var Rasia. Jag älskade hur mycket hon brydde sig, om sin son och om Lena och hennes situation.

Någonting jag kunde känna var att boken kändes lite hastig, man hann inte riktigt få inblick i berättelsen innan den var över. Visserligen besvaras en del frågor och så under slutet, men jag vet inte. Det kom så fort, utan att de egentligen hade gjort särskilt mycket åt att få svar på det de undrade över.

Men allt som allt var det en fin liten bok.