biblioteket

Recension: Shatter me

Recensioner shatter me Permalink1
 
 
Författare: Tahereh Mafi

Utgivningsår: 2011
 
Serie: Shatter me #1
 
Handling: 
No one knows why Juliette's touch is fatal, but The Reestablishment has plans for her. Plans to use her as a weapon. But Juliette has plans of her own. After a lifetime without freedom, she's finally discovering a strength to fight back for the very first time – and to find a future with the one boy she thought she'd lost forever.
 
Mitt omdöme:
Den här boken var. så. himla. bra. Det första som slog mig var språket. Det är väldigt speciellt, men jag gillar det otroligt mycket. Jag tyckte framför allt att de överstrukna orden och meningarna tillförde så himla mycket till berättelsen, och även till att komma närmare Juliette. Vad hon känner och tänker. Överlag var boken otroligt vackert skriven.
 
Karaktärerna har Tahereh Mafi verkligen lyckats med. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, men jag fastnade verkligen för de karaktärer som driver den här berättelsen framåt. Juliette tyckte jag jättemycket om. Hon är så himla sårbar, samtidigt som hon är livsfarlig. Adam var hur fin som helst och jag kan inte låta bli att tycka om Warner också. Han är nästan den karaktär jag finner intressantast. Eller snarare; jag är mycket intresserad av hur hans karaktär ska komma att utvecklas. Jag har nämligen läst lite om honom, att han kanske inte är vad man tror i den här första boken. Men ärligt talat har jag lite svårt att se hur han kan hamna där jag tror att han kommer hamna, baserat på hur han agerar i Shatter me.
 
Själva världen var jag väl inte sådär superintresserad av förrän mot slutet. Åh, jag vill veta mer! Jag vill läsa mer om de här människorna och vad de kan göra. Så man kan väl säga att Unravel me kommer köpas in inom en ganska snar framtid.
 
#1 - - Anna - Bokbabblaren:

Var lite nyfiken på denna när den kom ut på svenska, men jag blev avskräckt av överstrykningarna. x) Men jag kanske borde försöka mig på den ändå? :)

Svar: Ja, överstrykningarna var bland det bästa med boken :)
None None

Till top