Recension: Last sacrifice

Recensioner last sacrifice Permalink1

Författare: Richelle Mead

Utgivningsår: 2010

Serie: Vampire Academy #6

The queen is dead and the Moroi world will never be the same. Rose Hathaway is awaiting wrongful execution and there exists only one man who can stall this terrible fate. Rose must look to both Dimitri and Adrian, the two great loves of her life, to find him. With her best friend, Lissa, in a deadly struggle for the royal throne, the girls find themselves forced to rely upon enemies, and questioning those they thought they could trust...

Då var det över. Vad ska jag läsa nu då? Som jag nämnde i mitt inlägg där jag pratade om att jag köpt Last sacrifice var jag nästan lite ovillig att läsa den, jag ville helt enkelt inte att den här fantastiska serien skulle ta slut. Men jag kunde självklart inte låta bli att sätta igång med den här avslutande delen i Vampire Academy-serien, som jag från början blev så förvånad över att jag gillade så pass mycket. Allt eftersom jag fortsatt läsa dessa böcker har serien blivit en av mina absoluta favoriter.

Rose är en stor anledning till varför de här böckerna är så bra. Jag kan inte riktigt förklara varför jag gillar henne så mycket. Hon är rolig och badass och allt sånt där, men Richelle Mead har verkligen lyckats med att skapa en fantastisk huvudkaraktär som inte riktigt går att jämföra med många andra karaktärer. Något, eller snarare någon, som hon också har lyckats otroligt bra med är Dimitris karaktär. Precis som i resten av seriens delar är han och Rose's interaktion otroligt engagerande att få följa.

I den här boken var dessutom Lissas delar väldigt spännande. Inte för att de inte brukar vara det, men hon hade så mycket på spel i den här boken. Utkomsten av allt hon gjorde och gick igenom var väldigt tillfredsställande, och ärligt talat ganska otippat. Eller det kanske bara är jag som är trög, men jag hade ingen tanke på att hon skulle kunna hamna där hon hamnade tidigare under seriens gång.

Som vanligt är spänning en ständigt närvarande faktor och Richelle Mead utför det otroligt skickligt. Man får en rentav fysisk reaktion emmellan åt, åtminstone fick jag det, med bultande hjärta när man inte vet hur det ska gå för karaktärerna. Jag älskar att läsa om när Rose är i guardian-mode, allt får ett sådant otroligt fokus.

Det enda jag stör mig på, vilket ligger i mig själv, är att jag inte bara kan njuta av den här fantastiska avslutningen på serien. Inte helt i alla fall. Jag vill liksom veta vad som ska hända, och nästan skyndar mig igenom sidorna för att få reda på saker och ting så fort som möjligt. Jag har märkt att jag gjort likadant i åtminstone den fjärde och femte boken i serien också. Jag kan inte minnas att jag någonsin har gjort så när jag har läst några andra böcker, men av någon anledning rusar jag fram i de här böckerna. Kanske kan jag "slappna av" mer när jag läser om serien, och verkligen uppskatta böckerna i en mer lugn takt. Eller kanske inte ändå. Jag insåg föresten nu att den här recensionen kanske snarare berör serien som helhet, men men. Jag tror ni har snappat upp att jag gillade boken i alla fall.

Som sagt var det en väldigt bra avslutning på en av de bästa serier jag någonsin läst, och jag kommer utan tvekan läsa mer av Richelle Mead nu när jag inte har Vampire Academy-böcker att se fram emot längre. Om du inte har läst den här serien så tycker jag verkligen att du ska sätta igång!

#1 - - Anna - Bokbabblaren:

Vad roligt att du tyckte om den! :)

Aaah, Dimitri <3 Har nog aldrig fangirlat så mycket för någon som jag har för honom.