Recension: City of fallen angels

Recensioner city of fallen angels Permalink1

Författare: Cassandra Clare

Utgivningsår: 2011

Serie: The mortal instruments #4

The Mortal War is over, and Clary Fray is back in New York. She's training to become a Shadowhunter and to use her unique power. Downworlders and Shadowhunters are at peace at last. And – most important of all – Clary can finally call Jace her boyfriend. But nothing comes without a price.
     Someone is murdering Shadowhunters, provoking tensions that could lead to a second bloody war. Clary's best friend, Simon, can't help her. Everywhere he turns, someone wants him on their side – along with the power of the curse that's wrecking his life. When Jace begins to pull away from Clary without explaining why, she is forced to delve into the heart of a mystery whose solution reveals her worst nightmare: She has set in motion a terrible chain of events that could lead to her losing everything she loves. Even Jace.

Efter att ha älskat tredje boken i serien hade jag höga förväntningar på den fjärde. Tyvärr var den inte lika bra, men fortfarande långt ifrån dålig. Till en början, eller egentligen under hela första halvan, kändes det inte som om det hände särskilt mycket som liksom drev berättelsen framåt. Samtidigt hände det massorav saker och jag hade svårt att hänga med i alla små sidospår som alla karaktärer hamnar i. Jag inser att jag säger emot mig själv lite, men jag vet inte hur jag annars ska förklara.

Under bokens andra halva började saker och ting klaras upp dock och handlingen blev mycket spännande. Det är svårt att hålla sig undan från spoilers när man har att göra med en sådan otroligt populär serie, så jag hade mina aningar om vissa saker som skulle hända. Men det till trots belv jag överraskad flera gånger och jag tog verkligen ingenting för givet. Cassandra Clare höll mig verkligen på stolskanten när jag läste (eller hur man säger).

Jag tycker mer och mer om karaktärerna och gillar även flera av de karaktärer som introduceras i den här boken. Faktumet att Simon får så mycket utrymme är ett stort plus för mig. Han är min favoritkaraktär, tätt följd av Magnus Bane. Till och med han fick några stycken berättade ur sitt perspektiv. Det gillas! Med Clay och Jace vill man mest bara att de ska få vara lite lyckliga. Den var i stort sett min enda tanke när jag läste bokens slut. Kan de inte bara få vara lyckliga ett tag? Jag hoppas det inte räknas som en spoiler. Tror inte det.

Hur som haver så växer The mortal instruments i mina ögon hela tiden, trots att det här inte var min favoritbok i serien. Jag ser fram emot att fortsätta med City of lost souls inom en snar framtid.

#1 - - Elina:

Efter jag läste den här boken blev jag inte alls motiverad till att fortsätta med serien. Kul att du gillade den! :)