biblioteket

Recension: Hark! A Vagrant

Recensioner hark! a vagrant Permalink0
 
 
Författare: Kate Beaton
 
Utgivningsår: 2011
 
Handling: 
Hark! A Vagrant is an uproarious romp through history and literature seen through the sharp, contemporary lens of New Yorker cartoonist and comics-sensation Kate Beaton. No era or tome emerges unscathed as Beaton rightly skewers the Western world's revolutionaries, leaders, sycophants, and suffragists while equally honing her wit on the hapless heroes, heroines, and villains of the best-loved fiction.
 
Mitt omdöme:
Det här var precis min humor. Jag älskade hur Kate Beaton blandade historiska figurer och händelser, både riktiga och fiktiva, med sina serier. Tecknarstilen passar sjukt bra ihop med texten. Det är rappt och ibland otroligt löjligt, på ett bra sätt. Ansiktsuttrycken och kroppspråket hon lyckas skapa hos de här människorna gör varje seriestrip så otroligt mycket roligare. Bilderna förstärker verkligen texterna. Och texterna sedan, är sjukt underhållande. Hon skriver på ett sätt som nästan driver med historien. 
 
Det var en bra blandning av epoker och personer. Jag tror att de flesta känner igen åtminstone något som författaren tar upp. Och även om man inte känner till allt, vilket jag definitivt inte gjorde, så kan man ändå få sig ett gott skratt när man läser. Ett inslag jag gillade jättemycket var när hon gjorde seriestripar enbart baserat på bokomslag, det var jätteroligt.
 
Måste bara visa en serie som jag skrattade rakt ut när jag läste. Det är verkligen någonting jag skulle kunna göra. Och har gjort. Typ.
 
 
 
Till top