biblioteket

Recension: World after

Recensioner world after Permalink0
 
 
Författare: Susan Ee

Utgivningsår: 2013
 
Serie: Penryn & the end of days #2
 
Handling: 
When a group of people capture Penryn's sister Paige, thinking she's a monster, the situation ends in a massacre. Paige disappears. Humans are terrified. Mom is heartbroken.

Penryn drives through the streets of San Francisco looking for Paige. Why are the streets so empty? Where is everybody? Her search leads her into the heart of the angels' secret plans where she catches a glimpse of their motivations, and learns the horrifying extent to which the angels are willing to go.

Meanwhile, Raffe hunts for his wings. Without them, he can't rejoin the angels, can't take his rightful place as one of their leaders. When faced with recapturing his wings or helping Penryn survive, which will he choose?
 
Mitt omdöme:
Det här var en riktigt bra uppföljare. Jag tror till och med att jag gillar den lite mer än Angelfall. Flera faktorer spelar såklart in i detta, men den främsta anledningen till varför den här boken är så bra är Penryn. Jag får lite samma känsla som med Rose från Vampire Academy. Inte riktigt, men nästan. En konstig förklaring kanske, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara mig. Penryn vet hur hon ska försvara sig helt enkelt, hon är självständig och mänsklig och en väldigt bra huvudkaraktär. I World After känner jag även att man får lära känna Penryn lite mer, vilket kanske inte är så konstigt. Fast det gäller i och för sig för resten av karaktärerna också.
 
I stora delar av boken tänkte jag ofta att det var synd att Raffe inte är med så mycket. Men nu i efterhand känner jag nog lite annorlunda faktiskt. Inte för att jag inte gillar honom, men han kom in i berättelsen på alldeles rätt sätt tycker jag.
 
Någonting jag faktiskt tyckte var lite synd var att World After inte är lika obehaglig som Angelfall. Visst, det finns gott om creepy delar, men inte alls som i första boken. Då mådde jag nästan fysiskt illa under vissa scener. Det var inte riktigt samma grej i den här boken. Men jag måste säga att hela Paige-situationen är sjukt läskig och obehaglig. Men jag hoppas helt klart på mer av lite grövre läskighets-faktor i kommande böcker.
 
Appropå kommande böcker; Hur ska jag orka vänta i över ett år på nästa bok? Som det ser ut nu kommer bok nummer tre ut i maj 2015. Men jag kan glädjas åt att Penryn & the end of days verkar bli en serie på fem böcker. Inte helt fel!
 
 
Till top