biblioteket

Recension: A million suns

Recensioner a million suns Permalink0
 
Författare: Beth Revis

Utgivningsår: 2012
 
Serie: Across the universe #2
 
Handling: 
It's been three months since Amy wa unplugged. The life she allways knew is over. Everywhere she looks, she sees the walls of the spaceship Godspeed.
   But there may be hope: Elder has assumed leadership of the ship. He's finally free to act on his vision - no more Phydus, no more lies.
   But when Elder learns shocking news about the ship, he and Amy race to discover the truth behind life on Godspeed. They must work together to unlock a mystery that was set in motion hundreds of years earlier. Their success - or failure - will determine the fate of the 2,298 passengers aboard Godspeed. But with each step, the journey becomes more perilous, the ship more chaotic, and the love between them more impossible to fight.
 
Mitt omdöme:
Det känns bra att faktiskt fortsätta med en serie, istället för att bara påbörja nya. Och eftersom jag tyckte om Across the universe så himla mycket var jag väldigt spänd på att sätta tänderna i dess uppföljare. Tyvärr blev jag först ganska besviken. Egentligen är hela första halvan av boken lite småtråkig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör att jag känner så. Det kändes väl inte som att så mycket hände egentligen. Det var lite bråk och sådant, varvat med Amy och hennes försök att hitta ledtrådar. Men när Elder gör det han gör mot bokens mitt vänder berättelsen liksom. Andra halvan är riktigt spännande och jag minns igen varför jag tyckte så mycket om seriens första bok.
 
Både Elder och Amy är karaktärer som jag tycker om, även genom de segare delarna i boken. Jag gillar att de gör allt för att lösa allt som pågår på Godspeed, även om de gör allt det här av olika anledningar. Elder som en ledare, Amy som någon som vill återse sin familj. 
 
Som sagt är bokens andra halva väldigt spännande och jag är sjukt exalterad över riktningen berättelsen tog. Man har verkligen ingen aning om vad som ska komma att hända, men även om vad som redan hänt. Boken är fylld med gamla hemligheter som långsamt luckras upp, vilket gör att jag ständigt förvånas. Slutet gillade jag massor, mest för att det har så mycket potential att fortsätta berättelsen på ett sätt jag tror kan blir riktigt underhållande att läsa. Så även om jag först var lite besviken på boken, ser jag fram emot att se hur serien slutar. Det kan nog blir riktigt, riktigt bra.
 
 
Till top