biblioteket

Recension: Torka aldrig tårar utan handskar - 3. Döden

Recensioner döden, torka aldrig tårar utan handskar Permalink0
 
 
Författare: Jonas Gardell

Utgivningsår: 2013
 
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar #3

Handling: 
Det här är berättelsen om mina vänner. Om Paul och Bengt. Seppo och Lars-Åke. Om Rasmus och Benjamin. De som sökte friheten och kärleken i en tid inte långt från nu. Det här är berättelsen om en sjukdom som tog mina vänners liv medan de ännu var helt unga. En berättelse om lidande, förnedring och om svek, men också en berättelse om kärlek som trotsar allt. 
    För du vet hur det är:
    Man får inte leva om sitt liv. Det är det som är själva grejen!
 
Mitt omdöme:
Det tog alltså inte särskilt lång tid för mig att läsa seriens sista del efter att ha läst den andra boken. Så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva som jag inte skrev i min recension igår. Karaktärerna älskar jag precis lika mycket, språket griper tag i mig även i den här boken. Den här berättelsen kommer finnas kvar i mitt minne länge, så är det nog för de flesta som läser den här serien.
 
Något som jag inte tror att jag tagit upp i mina andra recensioner, är att jag faktiskt gillar hur "hoppig" berättelsen är. Ena stunden kan man befinna sig på julafton 1982, nästa är Benjamin nästan femtio. Ett sådant sätt att skriva brukar irritera och förvirra mig, men i de här böckerna funkar det väldigt bra. Jag gillar även hur Jonas Gardell använder metaforer och symbolik i berättelsen.
 
Så om ni inte har räknat ut det redan så älskar jag den här serien, och "Döden" är en väldigt bra avslutning. Så läs de här böckerna för guds skull! Om ni mot förmodan inte redan har gjort det.
 
 
Till top