biblioteket

Recension: Francesca

Recensioner Francesca Permalink0
 
 
Författare: Melina Marchetta

Utgivningsår: 2003
 
Originaltitel: Saving Francesca
 

Handling: 
Francesca börjar den nya terminen på St. Sebastian, en före detta pojkskola där jämlikhet stavas tjejtoalett och där minsta försök till humor belönas med kvarsittning. Francesca saknar sina gamla vänner och känner sig inte hemma vare sig i klassen eller med de udda karaktärer som precis som hon verkar ha blivit över. Ingenting blir bättre av att hennes mamma har fått ett sammanbrott och knappt kan ta sig ur sängen. Ansvaret för familjen läggs på Francescas axlar och hon har aldrig känt sig så ensam. Men kanske finns stödet där hon minst anar det.
 
Mitt omdöme:
Jag hade en väldig lust att läsa, men jag kände inte för att läsa någon av de böcker jag har här hemma. Inte ens de jag faktiskt håller på med för tillfället. Så vad gör man då? Jo, man beger sig till biblioteket. Jag lånade med mig Francesca och har spenderat eftermiddagen med att sträckläsa den, vilket var precis vad jag behövde.
 
Jag vet inte riktigt vad jag vill säga om den, mer än att jag blev fullständigt förälskad i nästan alla karaktärer i boken. Särskilt Francesca. Hon var så härlig och rolig. Jag älskade också vänskapen hon har med sina vänner, speciellt sättet den utvecklas genom boken. 
 
Även om det helt klart fanns en underliggande (och ibland inte bara underliggande, utan rakt framför näsan på en) ton av sorgsenhet med hela grejen hemma hos Francesca, så gav den här boken mig en bra och mysig känsla genom hela berättelsen. Tror inte jag har mer att säga egentligen, men det kanske inte behövs? Francesca får full pott hur som helst och jag tycker helt klart att ni som inte har läst den borde göra det!
 
Till top