Recension: Glass houses

Recensioner glass houses Permalink0

Författare: Rachel Caine

Utgivningsår: 2006

Serie: The Morganville vampires #1

For Claire Danvers, high school was hell, but college may be murder. It was bad enough that she got on the wrong side of Monica, the meanest of the school's mean girls, but now she's got three new roommates, who all have secrets of their own. And the biggest secret of all isn't really a secret, except from Claire: Morganville is run by vampires, and they are hungry for fresh blood...

Jag ville se om jag skulle gilla den här serien, så jag plockade upp första boken på biblioteket utan några egentliga förväntningar. Det enda jag visste var att vampyrer fanns med i bilden och att det är en skitlång serie. Allvarligt talat, femton böcker?! Så ja, jag var nyfiken helt enkelt.

Tyvärr tog det väldigt lång tid för mig att riktigt komma in i berättelsen. Egentligen var det bara de sista 100, eller kanske till och med 50, sista sidorna som jag tyckte var särskilt engagerande. Resten var väl inte dåligt direkt, det var helt okej, men jag längtade inte direkt efter att läsa den här boken. MEN! De där delarna som var bra, var riktigt bra. När det är lite mer action är berättelsen väldigt spännande, jag fick hålla handen över sidorna för att inte läsa i förväg. Jag gillade även dynamiken mellan Claire, Shane, Eve och Michael. Claire på egen hand var väl ingen karaktär som fastnat hos mig direkt dock. Men tillsammans var de riktigt kul att få följa.

Nästa stycke kanske kan vara lite spoiler-igt, fast inte särskilt mycket. Tänkte mest bara säga till ifall att:

Michaels "situation" var sjukt oväntad! I alla fall för mig. Väldigt intressant faktiskt, har nog aldrig läst om att något liknande har hänt en karaktär innan. Det gjorde faktiskt att jag började gilla honom mer, han fick lite fler lager eller vad man ska säga.

Slut på eventuella spoilers!

En sak jag tänkte på var att språket, eller sättet boken är skriven på, kunde vara lite otydligt ibland. Jag fick läsa om meningar lite här och där för att förstå dem. Inte för att engelskan var komplicerad, utan för att meningarna var lite konstigt uppbyggda. Men det var inget större problem förrän sista meningarna. Jag fattar inte riktigt! Sjukt frustrerande. Eller jag tror att jag fattar, men är inte helt säker. Men det kanske är meningen för att man ska vilja läsa andra boken? Vilket jag antagligen kommer göra om jag hittar den på bibblan. Mest bara för att få svar på vad som faktiskt hände.