Recension: Across the universe

Recensioner across the universe Permalink1

Författare: Beth Revis

Utgivningsår: 2011

Serie: Across the universe #1

Amy has left the life she loves for a world 300 years away.

Trapped in space and frozen in time, Amy is bound for a new planet. But fifty years before she's due to arrive, she is violently woken, the victim of an attempted murder. Now Amy's lost on board and nothing makes sense - she's never felt so alone.

Yet someone is waiting for her. He wants to protect her - and more if she'll let him.

But who can she trust admist the secrets and lies? A killer is out there - and Amy has nowhere to hide...

Innan jag påbörjar recensionen så måste jag säga att omslaget är bland mina absoluta favoriter! Så himla synd att de ändrade stilen på seriens tredje bok. Nåja.

Äntligen har jag läst Across the universe! Så länge jag har varit nyfiken på denna bok och jag blev absolut inte besviken. Någonting jag verkligen gillade och som Beth Revis har byggt upp ytterst skickligt, är den här världen på Godspeed och själva atmosfären som omger den. Själva skeppet blir väldigt verkligt, men även människorna ombord. Det var så obehaglig stämning bland dem! Som en tjock hinna man bara vill tränga igenom och allt är uppbyggt på en massa lögner och hemligheter. Det gör läsupplevelsen väldigt spännande och meddragande. Jag kände hur jag blev frustrerad vid de tillfällen då de tog upp någon historisk händelse, som Hitler till exempel, och det inte stämde överrens om hur det faktiskt är. Att, om det vill sig riktigt illa, folk kan bli så fullständigt hjärntvättade och accepterande över att saker och ting är som det ska. Att inte ifrågasätta sin tillvaro. Det fanns ju sina anledningar till detta och jag är oerhört spänd på att se hur just den aspekten fortlöper i nästa bok.

Karaktärerna sedan då. Amy tyckte jag om, hon var väldigt självständig och jag gillar hur hon rör om i grytan lite på Godspeed. Elder fastnade lite mer hos mig dock och det är intressant att följa med i hans tankegångar. Jag tror att han har stor potential att utvecklas i kommande böcker. Dock kändes han lite yngre än han var emellan åt. Kanske var han lite naïve, han har ju trots allt inte sett någonting utanför det här skeppet. Men när han tar ställning som potentiell ledare så försvinner den bilden.

Deras spirande romans var inte alls så stor del av boken som jag trodde att den skulle vara, vilket jag gillade. Missförstå mig rätt, deras stunder tillsammans var jättekul att läsa om, men jag gillar att det liksom finns utrymme för utveckling även här. De är liksom två individer till skillnad från i många andra böcker, där vissa kärlekspar liksom försvinner in i varandra. Den ena klarar sig inte utan den andra och så vidare. Men i Across the universe tycker jag inte att det är så riktigt.

Jag rekomenderar verkligen den här boken och jag längtar efter nummer två i serien. Ännu en serie på min never-ending lista som jag vill läsa. Jag har en känsla av att det kommer göras relativt snart dock.

#1 - - maddie:

är så sjukt sugen på den här serien! :D