Recension: Cinder

Recensioner cinder Permalink0

Författare: Marissa Meyer

Utgivningsår: 2012

Originaltitel: Cinder

Serie: Lunar Chronicles #1 (Månkrönikan #1)

Cinder - en cyborg med elak styvmor och mystiskt förflutet. Nu står hon i centrum för en intergalaktisk maktkamp.

Cinder är 17 år och Nya Beijings bästa mekaniker. Som cyborg har hon inga rättigheter, och hennes styvmor lägger beslag på allt hon tjänar. En dag dyker prins Kai upp vid Cinders marknadsstånd. Den omsvärmade prinsen har ett uppdrag åt henne - och snart är de båda indragna i den onda Måndrottningens intriger. Samtidigt härjar en dödlig pest på Jorden. Cyborger som utses till försökskaniner har ingen chans att överleva ...

Cinder har varit på min att-läsa-lista hur länge som helst. Och jag blev inte besviken. Hela världen som Meyer har byggt upp är fantastisk och karaktärerna likaså. Cinder var en jättebra huvudkaraktär. Jag tyckte verkligen om henne och jag är hur nyfiken som helst på vad som kommer hända henne i seriens andra bok. Kai tyckte jag också om och jag gillade deras scener tillsammans. Iko var också en supergullig karaktär.

Hela grejen med lunar-folk var väldigt intressant att läsa om och all teknologi likaså. Det hela förklarares på ett sådant sätt att det kändes rimligt. Jag köpte liksom att världen skulle kunna se ut så här i framtiden. Askunge-inslagen var underhållande, men jag tror att boken hade varit precis lika bra om den inte hade baserats på sagan. Den är stark nog att stå på egna ben eller vad man ska säga. Men det var ett intressant och underhållande koncept. Jag blev riktigt sugen på att läsa fler fairytale-retellings om inte annat. Inte minst Scarlet, som är Cinders uppföljare. Den vill jag läsa så fort som möjligt.