biblioteket

Recension: Hans majestäts drake

Recensioner hans majestäts drake Permalink0
 
Författare: Naomi Novik

Utgivningsår: 2006

Originaltitel: His majesty's dragon
 
Serie: Temeraire #1

Handling: 
När HMS Reliant besegrar en fransk fregatt och lägger beslag på dess värdefulla last - ett drakägg - ändras kapten Will Laurences öde och liv för all framtid. Tillsammans med den ovanligt intelligenta och speciella draken Temeraire skickas han nu på olika äventyr i den engelska kungens tjänst.

Mitt omdöme:
Ja, vad ska man säga? Tyvärr är den här boken ett stort snooze-piller och jag är så glad över att den är slut. Det händer ingenting, det finns liksom ingen berättelse att tala om. Novik talar om för läsaren hur saker och ting ligger till, istället för att visa. Det känns som att de bitar som är menade att vara lite mer actionfyllda är inslängda bara för att. Anledningarna bakom de få strider som finns med är vaga och ärligt talat så är själva striderna inte särskilt spännande. Det är sida upp och sida ner med oengagerade beskrivningar och tråkiga karaktärer. Just karaktärerna, åtminstone de mänskliga, är ganska platta. Jag vet ingenting om dem, knappt vad de heter ens.
 
Drakarna däremot tycker jag att Novik har lyckats med relativt bra. Det var väl den enda aspekten av den här boken som jag åtminstone måttligt gillade. De hade lite mer personlighet än sina mänskliga skötare och jag gillade faktumet att det kändes så naturligt att de fanns. Att de kunde prata var också en detalj som jag tyckte om.
 
Men nej, annars var den här boken en stor tumme ner för mig. Ingen handling att tala om, tråkiga beskrivningar och platta karaktärer.
 
Till top