Recensioner angelfall Permalink0

Utgivningsår: 2012

Serie: Penryn & the end of days #1

It's been six weeks since the angels of the apocalypse destroyed the world as we know it. Only pockets of humanity remain.

Savage street gangs rule the day while fear and superstition rule the night.

When angels fly away with a helpless girl, her seventeen-year-old sister Penryn will do anythin to get her back.

Including making a deal with the enemy.

Jag visste inte särskilt mycket om den här boken när jag började läsa. Bara att änglar var en del av berättelsen på någon vänster, och att många människor verkligen tycks gilla boken. Även jag tillhör nu den skaran.

Jag trodde att det skulle vara en ganska förutsägbar berättelse, som man ibland kan få när en sjuttonårig tjej möter en övernaturlig varelse. Och visst, vissa element av sådana berättelser fanns där, men det störde mig inte. För den här boken är mycket mer än så. Det är svårt att lägga den ifrån sig helt enkelt, speciellt i början och slutet. Mitten av boken var lite småseg emellanåt, men överlag var den väldigt bra.

Jag hade inte förväntat mig att vissa delar, särskilt mot slutet av boken, skulle vara så pass obehagliga som de faktiskt var. Författaren gör ett otroligt bra jobb med sina beskrivningar, och vissa delar fick mig nästan att må lite illa. Vilket jag gillade, om man kan säga så. Eller jag gillade ju inte att må illa, men jag gillade beskrivningarna. Makes sense?

Och jag gillade verkligen Penryn. Hon var otroligt cool, och faktumet att hon hade studerat massor av olika typer av kampsporter var en häftig detalj. Hon vet verkligen hur hon ska försvara sig. Hennes mamma var en sjukt intressant karaktär (no pun intended). Jag tror faktiskt inte att jag har stött på någon som liknar henne i en bok tidigare. Och jag är väldigt nyfiken på hur Raffe kommer att vara i nästa bok i serien. Dels som karaktär, för sig själv eller vad man ska säga, dels i relation till Penryn.

Över lag tror jag att den här berättelsen kan utvecklas till något riktigt intressant och spännande i seriens nästa bok. Det finns massor av saker som jag vill ha svar på och jag kommer läsa nästa bok snart tror jag. Min nästa bokbeställning, när nu den kommer ske, ska definitivt innehålla bok nummer två i serien. Jag är dessutom intresserad av att läsa fler böcker om änglar. Åtminstone av den här typen.