biblioteket

Recension: Every day

Recensioner every day Permalink0
 
Författare: David Levithan

Utgivningsår: 2012

Handling: 
Every morning, A wakes up in a different person's body, a different person's life. There's never any warning about where it will be or who it will be. A has made peace with that, even established guidelines by which to live; Never get too attached. Avoid being noticed. Do not interfere.
   It's all fine until the morning that A wakes up in the body of Justin and meets Justin's girlfriend, Rhiannon. From that moment, the rules by which A has been living no longer apply. Because finally A has found someone he wants to be happy with - day in, day out, day after day.
 
Mitt omdöme:
Innan själva recensionen börjar vill jag bara ta upp något jag märkte precis. Notera att det A beskrivs som en "he" i bokens handling. What?! Ja ja, nothing to do about that.
 
Every day var en väldigt fin bok. Dess starkare sidor är definitivt språket och handlingens minst sagt unika koncept, i alla fall enligt mig. Jag har aldrig läst någonting av David Levithan innan, men jag kommer definitivt läsa mer av honom. En aspekt jag tycker att han skötte skickligt var att A var väldigt distinkt, trots att vi på sätt och vis möter hen på nytt i varje kapitel. Jag såg olika personer framför mig varje gång A trädde in i en ny kropp, men jag hade fortfarande inga problem med att hålla kvar A's essens eller vad man ska säga. 
 
Själva karaktärerna var okej, jag gillade dem. Men det fanns ingen som jag blev överdrivet entusiastisk över. Som sagt, språket och konceptet var de delar som drev berättelsen framåt. Utan de byggstenarna hade boken antagligen varit lite småtråkig. De delar som antagligen var menade att skapa lite suspens (med Nathan) kändes lite mjäkiga, som om de vad där bara för att. 
 
En sak jag gillade var att A värnar så mycket om personerna hen "lånar". Hur mycket hen än skulle vilja stanna kvar längre än en dag skulle hen aldrig göra det. Som de säger i boken; det vore kidnappning. A är inte den enda som är inblandad liksom. Så den delen kändes logisk och trovärdig. A har kanske inget "normalt" liv, men det är okej ändå. 
 
Till top