biblioteket

Recension: Hello Kitty måste dö

Recensioner hello kitty must die Permalink0
 
Författare: Angela S. Choi
 
Utgivningsår: 2010
 
Originaltitel: Hello Kitty must die
 
Handling:
Fiona Yu verkar vara en vanlig Hello Kitty - en välutbildad, väluppfostrad asiatisk-amerikansk ung kvinna - men under ytan revolterar hon mot de traditionella värdeingarna.
 
För att slippa ansvara för familjens heder beslutar sig Fiona för att ta sig egen oskuld. Det leder till att hon återförenas med sin barndomsvän Sean Killroy, numera plastikkirurg med mödomshinnor som specialområde. Sean utmanar hennes uppfattning om vad man kan och får göra. Men hans erbjudande om att ta hand om de oönskade äktenskapskandidater hennes far kommer släpandes med resulterar i en rad konstiga "olyckor".
 
Hur långt är Fiona beredd att gå för att få sina tänder och klor och befria sig från Hello Kitty-stereotypen?
 
Mitt omdöme:
Innan jag börjar med själva omdömet så vill jag bara säga att det kommer finnas spoilers angående en viss grej i boken. Men det är en så väldigt stor del att jag inte kan utelämna det.
 
Ja. Det här var en märklig bok. Väldigt unik. Absurd på något vis, men rolig. Det där spoilern jag snackade om precis är helt enkelt att det förekommer en hel del mord i berättelsen. Det blir en intressant mix när ett sådant laddat och allvarligt ämne blandas med det här lättsamma språket.
 
Fiona är en speciell karaktär. Hon är så sarkastisk och underhållande. Dock reagerade jag på att hon inte verkar ha några större problem med vad Sean håller på med. Hon har en märklig inställning till döden och livet också, för den delen. Sean sedan är jag inte lika förtjust i. Han har sina stunder där han är underhållande, men annars...  Han passade perfekt i boken, men jag tror inte jag kommer minnas honom direkt. Fionas föräldrar, då främst hennes pappa, var däremot kul inslag i berättelsen.
 
Allt som allt var det här en underhållande bok, men jag kommer nog inte att läsa den igen. Jag önskar nästan att jag hade läst den på originalspråk.
 
Till top