biblioteket

Recension: Graceling

Recensioner Permalink0


Författare: Kristin Cashore

Utgivningsår: 2008

Handling: Katsa är speciell. Bland människor med alla möjliga gåvor, Grace, har Katsa gåvan att döda. Andra är rädda för hennes gåva och undviker henne. När en kungs far bliv kidnappad försöker Katsa lista ut vem som kan ha kidnappat den gamla mannen. Med henne på resan är Po, en prins som även han har en Grace.

Mitt omdöme: Jag älskar Katsa som karaktär. Hon är så självständig och stark, samtidigt som hon har en mjukare sida som utvecklas allt eftersom boken fortskrider.  Själva berättelsen är också bra, men lite småseg emellanåt. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är, för jag kan i stort sett bara komma på saker jag gillar med boken. Men det är någonting där som gör att "flowet" i boken inte riktigt infinner sig. Dock tror jag att den skulle vara fantastisk som film!

Till top