biblioteket

Recension: The future of us

Recensioner Permalink0


Författare: Jay Asher & Carolyn Mackler

Utgivningsår: 2011

Handling:
It's 1996 and less than half of all high school students have ever used the internet. Facebook will not be invented for another eight years.

Josh and Emma have been neighbours their whole lives. They've been best friends almost as long - at least they were up until last November, when everything changed. Things have been awkward ever since, but when Josh's family gets a free AOL CD in the mail, his mum makes him bring it over so that Emma can install it on her new computer. When the two friends log on, they discover their profiles on Facebook. And they're looking at themselves fifteen years in the future. Everyone wonders what their destiny will be. Josh and Emma are about to find out.

Mitt omdöme:
Jag var så exalterad över hela konceptet när jag började läsa den här boken. Tänk att få tillgång till sin Facebook-profil femton år i framtiden! Jag blev inte besviken. Det är väldigt intressant och underhållande att läsa om hur Josh och Emma hanterar informationen de får och hur små detaljer i nuet (alltså 1996) ändrar hela deras framtid.

Boken är uppdelad i kapitel i Josh's POV och Emmas POV. Ibland kan det bli smått förvirrande, åtminstone i början. Men jag tycker att författarna har gjort ett bra jobb att skapa två olika berättarröster genom boken.

Det enda jag blev lite besviken över är att man inte får ännu mer information om deras framtid. Det är väl inte det boken går ut på, men det hade varit kul att läsa. Inte bara angående Josh och Emma, men deras vänner också.  Men allt som allt var det en väldigt bra bok som jag sträckläste.

Till top